20110223

kisah cik yam dan cik lem =)





salam n greetings to all....
lame x jumpa kan???
lately(cewah,
nak jugak speaking omputih), sume org suk sibuk post psl trip ke kl
(kilang coklat Beryl's dan jugak klcc, petrosains, jalan tat, etcetera3....)
ak pn rase mcm nk post tu jugak
tapi xpe la...sebab ramai dah post n gambar2 yg diambil tu sume dah di post kan ke blog masing2, rasenye xyah la kot
kalo nk tau pasal trip tu, bleh la jenguk blog cik timah dan nenek jun. hee ~

ok, back to the main story.
alkisah, tersebutlah sebuah kisah...heh2~
* ape hg merepek ni, yda?
ada sebuah kampung yg main sumber ekonomi die adalah penternakan ayam dan ju
gak lembu.
nama kampung itu adalah 'kampung pinang dibelah dua' *bukan nama sebenar
tiap2 petang, ayam2 dan lembu2 mereka dilepaskan utk ambil angin
(kononnye)
so, mule la sesi halaqah antara lembu2 dan ayam2
(ala2 makcik2 yg duk kt taman perumahan yg ptg2 asyik duk melepak bwh pokok dpan rumah sambil brkongsi isu2 semasa, buat ketupat dn sebagainya)



*okeyh, stop merepek!
pd suatu petang yg hening dgn angin yg bertiup smooth ala2 laminar flow gitu...
cik yam (ayam) dan cik lem (lembu) pun duduk la lepak2 tepi sawah padi sambil meluahkan perasaan masing2
nak tau dorg borak ape?
jom cekidaud!!




Ayam : Manusia ni memang pentingkan diri sendiri!

Lembu : Kenapa kau kata macam tu?
Ayam : Tengoklah. Apa mereka buat kat aku!
Lembu : Hah! Buat apa pulak?

Ayam : Aku ni bertelur hari-hari. Aku cadang naklah dapat anak dua tiga ekor. Orang kata ada juga waris aku bila aku dah tak de nanti.Tapi manusia ni memang tak berhati perut. Hari-hari dia orang makan telur aku,Macamana aku nak dapat anak!
Lembu : Alah! Kau punya masaalah kecil je!

Ayam : ?? Maksud kau?

Lembu : Aku ni, kalau fikirkan nasib aku lagi malang. Rasa nak bunuh diri pun ada. Bayangkan, hari-hari manusia minum susu aku tapi sorang pun tak pernah panggil aku MAK!
Ayam : ?? (Dalam hati: Tak boleh pakai punya lembu!).lol~


ahahah...boley pulak dorg pikir cmtu eh...
pape pun,
cite ni hanyalah kisah rekaan semata-mata
xde kne mngena dgn yg msh idup atau yg dh meninggal dunia

tapi....

bila ak baca cite nih,rs mcm klaka je (klaka la sgt)
jom kite take this from other side...
kite sbagai manusia ni sepatutnya bersyukur dgn nikmat makanan yg kita dpt
bayangkan, Allah swt cipta ayam utk bertelur dan lembu utk keluarkan susu....
tp last2 telur2 tu diambil oleh manusia utk dimakan n susu pun manusia yg ambil
ape yg ayam ngn lembu tu dapat???
xde pape kan???
tp, kite manusia ni yg ambil sume telur2 ayam ngn susu lembu tu x dikira berdosa kan,
sebab mmg itu Allah swt cipta utk jadi makanan kite pun...
same la jugak kalo kite blaja food chain time drjah mpat dolu2
xde la plak dlm f
ood chain tu ckp manusia dimakan oleh makhluk lain (kcuali kes2 terpencil la kan...)
kebanyakannye mmg ckp manusia la yg jd pengguna plg last skali (selain haiwan2 pemangsa)
maksudnye...
smua yg Allah swt jadikan kt muka bumi ni adalah utk manusia yg dicipta utk menjadi hambaNya dn jugak khalifah di bumi ni..
hmmm...
untung kan kite???
tapi, kite ni selalu lupa ttg nikmat2 ni.kite anggap remeh smua ni
ketahuilah yg
kite ni kenyang bukan kerana makan pizza hut ngan nasi ayam penyet 2 bungkus





(erm, sedapnye...)
<----------->




tapi sebab Allah swt Yang Maha Memberi yg bagi kite kenyang.
pizza ngn nasi tu cume penyebab je.
so...bersyukurlah kite dilahirkan sebagai manusia
gunalah nikmat Allah bagi ni sebaik-baiknya
wallahualam... (^^,)

*peringatan utk semua dan diri sndiri juga

No comments:

Post a Comment

di sini bermula segalanya ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers